Beröm, feedback, kritik.

18 januari, 2012
18 januari, 2012

Ibland efter mina klasser så ber jag om feedback från deltagarna och framför allt när jag är någonstans för första gången. Det är inte alltid lämpligt men jag brukar försöka känna av när det är läge så att säga. Det bästa är de gånger någon kompis varit med och jag vet att det blir helt ärligt och konstruktivt.

Vissa har inte inte koll på vad det faktiskt är jag ber om så vi reder ut begreppen, oss emellan.

Beröm – lovord, pris, positivt utlåtande, eloge, honnör, lov, ros, överord, bifall, superlativ,erkännande, uppskattning, komplimang, goda vitsord, rekommendation

(motsatsord: klander, kritik)

Feedback – återkoppling, återföring, återgång, tillbakaflöde, respons, gensvar, reaktion

Kritik – anmärkning, klander, fördömande, tadel, ris; mothugg, motstånd, opposition, anmälan,

recension, utlåtande; granskning, bedömning, prövning, undersökning
(motsatsord:  beröm)

Beröm är det som oftast blir responsen, vilket är jättekul och såklart upplyftande. Jag vet att det jag gör är bra och majoriteten är(verkar) nöjda. Sen finns det alltid personer som ger kritik, vilket också är okej såklart, men om de räknar med att jag ska ta till mig av den så är det lämpligt om den är konstruktiv och med substans. Enstaka personer är ”gnälliga” och då menar jag på allt och ingenting. Sådana kommer alltid att finnas och jag ska egentligen inte lägga min energi på att tänka på dom, men det är tusan vad det är svårt att låta bli, helst som det var idag. En person som sitter längst bak, tar inte i särskilt mycket(dvs försöker inte) och trampar knappt sista låten. DET ÄR OKEJ, men då ska man inte heller sedan föreslå att jag till exempel ska ge tidsangivelser, berätta vad som kommer härnäst och ha ”en medryckande låt” på slutet. Personen i fråga hade uppenbarligen inte lyssnat heller, för det jag lägger mest kraft på(förutom alla instruktioner som ska vara med) är att ge tider(hela tiden, så att jag nästan blir trött på min egen röst), tala om vad som kommer härnäst och att välja medryckande musik. Musik som känns.

Hur gör ni för att ta feedback när ni jobbar? Den ”dåliga” alltså.

Btw, detta är den låt jag avslutar med just nu:

Linda Samuelsson